TVP: Będzie więcej telewizji hybrydowej

Dodał: admin Lipiec - 2 - 2012

EURO 2012 to nie tylko przełomowy moment w dziedzinie historii polskiego sportu, ale również data, która będzie kojarzyć się z poważnym korkiem naprzód w sferze telewizji. Wraz ze startem Mistrzostw Europy do Polski zawitała bowiem telewizja hybrydowa.  Pomysł Telewizji Polskiej najwyraźniej wypalił, bo wraz z końcem EURO hybryda nie znika z oferty TVP, a wręcz przeciwnie – nadawca deklaruje, że wkrótce pojawi się jeszcze więcej aplikacji, dedykowanych dla innego rodzaju programów i widowisk telewizyjnych.

Przypomnijmy sobie, co kryje się pod pojęciem telewizji hybrydowej. Hybrid Broadcast Broadband TV to technologia opracowana przez konsorcjum HbbTV, której założeniem jest kolejny krok w celu zatarcia granicy pomiędzy tradycyjną telewizją a Internetem. Standard HbbTV ma łączyć w sobie tradycyjną transmisję telewizyjną z treściami multimedialnymi dostarczanymi za pośrednictwem łącza internetowego. Podczas oglądania tradycyjnych programów telewizyjnych, dzięki zainstalowanej w telewizorze aplikacji widz ma możliwość równoległego dostępu do dodatkowych danych. W trakcie meczów EURO2012 aplikacja TVP wyświetlała dodatkowe informacje o zawodnikach, statystyki, itd.

Telewizja Polska chwali się, że korzystanie z telewizji hybrydowej jest bardzo proste, więc z zalet nowej technologii będą mogli skorzystać wszyscy, którzy będą posiadali odpowiednie odbiorniki telewizyjne:

Zaletą Hbb jest łatwość korzystania z niej. Na ekranie telewizora pojawia się logo Hbb lub np. czerwony znaczek. To znak, że emisji programu telewizyjnego towarzyszy włączony Internet. Po wciśnięciu czerwonego przycisku na pilocie można rozpocząć korzystanie z Hbb, czyli z treści przekazywanych przez Internet, wybierając z menu interesujące nas zagadnienia. Korzystanie jest więc intuicyjne.

 

Telewizja hybrydowa na śniadanie

Już po pierwszym dniu od oficjalnego startu telewizji hybrydowej Telewizja Polska odtrąbiła sukces. I choć w pierwszym dniu z dobrodziejstw usługi skorzystało nieco ponad 4000 osób – co TVP uznała za świetny wynik – to istnieje szansa, że ta liczba wkrótce zacznie wzrastać.

Z jednej strony duża w tym zasługa producentów inteligentnych telewizorów, którzy poważnie podeszli do tego tematu i zapowiedzieli, że najnowsze modele ich odbiorników telewizyjnych będą obsługiwały funkcjonalność określaną jako telewizja hybrydowa. Kombinowania oszczędzi też swoim użytkownikom Samsung. Największy gracz na polskim rynku telewizorów oficjalnie zapowiedział wsparcie dla telewizji hybrydowej, dzięki czemu posiadacze tych telewizorów nie będą już musieli stosować trików ze zmianą lokalizacji w ustawieniach telewizora.

Już wkrótce Telewizja Polska będzie miała kolejną świetną okazję by zastosować telewizję hybrydową w praktyce – igrzyska olimpijskie. I najwyraźniej TVP z okazji skorzysta, bo swoimi planami już zdążyła pochwalić się w oficjalnym komunikacie:

Telewizja Polska w najbliższym czasie planuje uruchomienie kolejnych serwisów. Wśród nich oczywiście te związane z Igrzyskami Olimpijskimi w Londynie, ale także prognozę pogody i bieżące informacje. Planowane są również specjalne aplikacje przypisane konkretnym programom, np. telewizji śniadaniowej. Hybrydowa telewizja to telewizja interaktywna, czyli sondy, konkursy, vod, platforma społecznościowa i nowe możliwości reklamowe.

Plany zapowiadają się ciekawe. Być może to właśnie dzięki HbbTV uda się odwrócić niekorzystny trend i nieco zinteraktywizować telewizję, tak by odpowiadała potrzebom dzisiejszych konsumentów. Tym samym przekaz telewizyjny swoją formą zbliży się nieco do formuły oferowanej przez Internet, jednak trudno oczekiwać by telewizja w obecnej postaci była w stanie skutecznie konkurować ze światową siecią.

Proponowane przez TVP sposoby wykorzystania telewizji hybrydowej wyglądają interesująco. Niepokojącą informacją jest możliwość wykorzystania HbbTV jako nowego sposobu przekazu treści reklamowych. Widzowie są coraz bardziej czuli na punkcie niechcianych reklam i nieumiejętne korzystanie z telewizji hybrydowej może sprawić, że ta nowinka techniczna stanie się wkrótce symbolem telewizyjnego spamu i obiektu nienawiści.

Zagrożeniem dla bytu telewizji hybrydowej w Polsce są również kiepskie wyniki finansowe Telewizji Polskiej. Z wielką stratą TVP zakończyła EURO2012, gdyż dochody z reklam nie pokryły horrendalnych kosztów zakupu licencji na transmisje meczów. W sieci już pojawiły się opinie, że chcąc ciąć koszty TVP może uśmiercić część projektów, w tym HbbTV. Można również spodziewać się scenariusza, zgodnie z którym Telewizja Polska pozostawi przy życiu telewizje hybrydową, jednak chcąc zacząć jak najszybciej zarabiać na nowej technologii, będzie ją wykorzystywać właśnie głównie do „nowych możliwości reklamowych”. Miejmy jednak nadzieję, że żaden z tych czarnych scenariuszy się nie sprawdzi.

źródło: TVP
ilustracja: hbbtv.org


1 komentarz to “TVP: Będzie więcej telewizji hybrydowej”

  1. Marian napisał(a):

    Ja chciałbym taką opcję w telewizorze, żeby można było uratować Ryśka z Klanu, podpowiedzieć Hance Mostowiak, że przy drodze leżą kartony lub wybrać dla Rudego 102 inny most, żeby nie wjechali na minę. Wtedy chętnie zapłacę nawet podwójny abonament.

Skomentuj